Facebook demantuje navode da prisluškuje razgovore korisnika putem mikrofona

Mnogi korisnici su do sad imali to iskustvo da u razgovoru koji vode sa svojim prijateljima spomenu neki proizvod, za koji bi kasnije videli reklamu na Facebook-u. To zaista predstavlja ogromnu slučajnost, ali da li je? U nekim slučajevima, čini se da ipak postoji drugo objašnjenje: Facebook prisluškuje razgovore korisnika, obrađuje ono o čemu pričaju i zatim te informacije koriste kako bi ih bombardovali informacijama.

Postoje zaista bezbrojni primeri: pojedinci koji su videli povezane oglase samo par minuta nakon što su ih spomenuli ili su, na primer, videli oglase hrane za mačke nakon priče o kućnim ljubimcima.

Tehnički konsultant Damian Le Nouaille je čak tvrdio da Instagram prisluškuje na više jezika, pokazujući mu oglase na engleskom, nakon što je pričao o doređenim proizvodima na francuskom i španskom jeziku. U nekim izveštajima je pisalo da su se oglasi pojavljivali i bez ikakvih objava o povezanim temama i bez prethodnog pretraživanja tih proizvoda u oglasima.

To je dovelo do toga da mnogi veruju da oglasi koji su se pojavili nakon razgovora predstavljaju preveliku slučajnost i zbog toga su korisnici došli do zaključka da Facebook ipak prisluškuje razgovore.

Sa druge strane, Facebook je više puta demantovao navode da prisluškuje svoje korisnike preko mikrofona. Prošle godine, nakon tvrdnji da je prisluškivala korisnike, kompanija je izjavila da ne koristi mikrofone u telefonima za oglase ili news feed priče. „Neki od najnovijih članaka sugerišu da prisluškujemo razgovore ljudi kako bismo im prikazivali relevantne oglase. Ovo nije tačno. Prikazujemo oglase zasnovane na interesima ljudi i drugim informacijama o profilu, a ne o čemu vi pričate,“ pisalo je u izjavi kompanije.

Tačno je da na Android i iOS-u Facebook i Instagram koriste mikrofone telefona, ali kao i kod svake druge aplikacije, korisnik mora dozvoliti pristup ovoj aplikaciji. Glavni razlog što to rade je snimanje video zapisa, kao što su Facebook Live ili Instagram Stories. Mađutim, ovo se aktivira samo kada korisnik ima otvorenu Facebook aplikaciju. Ipak, u teoriji je moguće da Facebook ili Instagram koriste mikrofone za prisluškivanje.

Ali, najverovatnije objašnjenje za sve ovo je da je u pitanju slučajnost ili imaginacija. Redovni korisnik interneta vidi dnevno stotine, ako ne i hiljade reklama, koje će biti na Instagramu ili Facebooku, a prosečan korisnik provede oko sat vremena na Facebooku u toku dana. Verovatno korisnici ignorišu većinu reklama, naročito one koje nisu relevantne. Međutim, dešava se da su korisnici imali nedavno razgovor o tim proizvodima i zato što izgleda previše precizno, jer je taj proizvod bio tema priče, mozak povezuje to, iako ignoriše hiljade reklama koje se ne odnose na nedavne razgovore.

To je fenomen koji se zove Baader-Meinhof, takođe poznat i kao iluzija učestalosti, a postoji mnogo pre nego što se Facebook uopšte pojavio. To predstavlja oblik kognitivne pristrasnosti, odnosno ljudsku tendenciju za dodavanje više značaja stvarima nego što zaslužuju.

Izvor: Telegraph, CNBC

Please follow and like us:

Advert

Pin It